DIY: Virkatut Tossut / Crocheted Slippers



 BLOGIYHTEISTYÖ/
TEKSTIILITEOLLISUUS OY

Oletteko kokeilleet virkattuja tossuja? Minä olen - ensimmäistä kertaa - ja huomasin
sen olevan hauskaa, helppoa ja nopeaa! Pojan tossut virkkasin kahdessa tunnissa!

Langat kuvien tossuihin löytyivät porvoolaisesta yrityksestä; 
Tekstiiliteollisuus Oy:stä 
(klikkaa)

Heidän oma liikkeensä teetee SHOP sijaitsee Vanhassa Porvoossa, 
Simolinin tavaratalossa, joka lienee Suomen vanhin toiminnassa oleva tavaratalo.
Teetee SHOP on sisustuksen ja käsitöiden life-style liike, joka tarjoaa 
laajan valikoiman kotimaisia ja skandinavisia tuotemerkkejä.
Tuotteita on mahdollista ostaa myös yrityksen verkkokaupasta:

http://www.teeteeshop.fi/cat/index.php


Käytin tossuihin Sandnes Easy lankaa, eli samaa lankaa, jolla virkkasin myös nämä kassit:

http://www.neovias.blogspot.fi/2012/09/diy-branch-on-wall.html

Pidän tuosta langasta hyvin paljon!
Se on miellyttävän tuntuista ja värivalikoima on laaja.
Lisäksi lanka huopuu, eli valmiin työn voi laittaa pesukoneeseen
60 asteen ohjelmaan. Huomasin, että yhdestä pesukerrasta
työ huopuu vain vähän. Mainittavaa kutistumista ei ole, ja pinta
muuttuu hiukan pörröisemmäksi. En halunnut pestä toista kertaa,
koska minulle tuo huopumisaste riitti hyvin. 

Ohjeita virkattuihin tossuihin löytyy netistä.
Itse käytin tämän 
blogin ohjetta.
Mallia voi muunnella rajattomasti :).

Ehkäpä innostun virkkaamaan vielä muutamat parit pukinkonttiin!

******


I made crocheted slippers using yarn from my sponsor, a finnish company 
Tekstiiliteollisuus Oy,
with a retail network covering Finland and Sweden.

I used Easy yarn, from the Norwegian SandesGarn mill.
I really like this yarn,
because there is a lot of colours to choose from,
and it can be felted in the washing machine.

Instructions for crocheted slippers can be found on the internet.




13 comments:

  1. En ole mikään neuloja enkä virkkaaja- ihminen mut nämä tossut näytti niin kivoilta ja helpoilta että voisimpa vaikka kokeilla!

    ReplyDelete
  2. Hei Katjusha! Näin minäkin luulin - etten osaa tai jaksa neuloa enkä virkata (olen enemmän ompeluihmisiä), ja tässä sitä ollaan! Virkkaaminen on toistaiseksi enemmän minun makuun kuin neulominen, siitä syystä että koen sen helpommaksi. Isoihin töihin, kuten villapaitoihin tms. minulla ei riitä aika eikä mielenkiinto. Tossut on tosiaan helppo tehdä - kärkeä purin ensin itse pari kertaa, mutta sitten jo sujui! Kun on virkannut ekat parit, huomaa, ettei ohjetta tarvitse seurata orjallisesti. Kokeile ihmeessä :).

    ReplyDelete
  3. Look great , i love them!!

    xx

    ReplyDelete
  4. Thank you Mariela! They are easy to make - and much needed now in our climate, when its getting cold. These are made of wool yarn, but you can of course make them of cotton yarn also.

    ReplyDelete
  5. Todella kiva juttu sinusta ja sinun blogistasi eilisen Uusimaa-lehdessä :)Käyn melkein päivittäin katsomassa mitä uutta ja kivaa olet taas keksinyt :) Hienoja ja tunnelmallisia kuvia ja kivoja ja inspiroivia ideoita. Tykkään!

    Oikein hyvää syksynjatkoa sinne teille ja toivottavasti nähdään pian!

    Bettina

    ReplyDelete
  6. Hei Bettina!

    Kiitos paljon palautteestasi :). Heh, joo, olihan se aika hämmentävää itselleen nähdä valmis juttu lehdessä (kun oli aika iso), mutta kiitollinen olen ilman muuta että halusivat jutun tehdä! Ilman muuta nähdään syksyn aikana, ne meidän synttärit (nyt vain kaverisynttärit) jäi vähän väliin, mutta glögi-kausi alkaa pian, joten...

    ReplyDelete
  7. Ihanan pehmoset tossut ja kivoja värejä! Onkos tossa Jaakon jalat toisena, vai kenen? Tämmöset vois olla meilläkin hyvät, kun villaset on joskus liiankin kuumat ja kutisevat. Saa nähdä, innoistuisko sitä viimen tekemään... Hyvää syksyn/talven jatkoa!
    Kirsi

    ReplyDelete
  8. Hei Kirsi,

    Jep, Jaakon jalat toisena. Nämä on kyllä mukavat jalassa! Vielä pitäisi tehdä perheen kahdelle muulle jäsenelle, Konstalle punamustaraidalliset ja
    J:lle harmaameleeratut, joihin kirjotaan valkoinen tähti. Syksyn jatkoja!

    ReplyDelete
  9. Kiva! Noi J:n kuulostaa erityisen hienoilta... Ootan näkeväni sit jouluna ;) Onnea muuten myös lehtijutusta ja mitalisijasta!

    ReplyDelete
  10. Oh my goodness those look so comfy!

    ReplyDelete
  11. Hello Amanda,

    Thanks for stopping by and commenting! Yes, they are comfy :). And really easy to make too - these were my first crocheted pairs, ever! So if I can do them, anyone can do them :). I found step-by-step instructions on other blogs.

    ReplyDelete
  12. Ihanat tossut :) osaiskohan? itse sain tehtyä kutomalla tossut, kun kantapään teko vielä vähän hakusessa näin 4-kymppisenä ;)

    ReplyDelete
  13. Hei Riikka, kiitos kommentistasi :). Aivan varmasti osaat! Näiden kantapäiden teko ei ole kuin muutama hassu kavennus, ja loppu kantapäästä suljetaan ompelemalla. Nämä tossut on sellaiset, että kokeilemalla oppii, miten kannattaa tehdä optimaalisen tuloksen kannalta. Nelikymppiseksi minä en ole vielä neulomalla saanut aikaiseksi juuri mitään ;).

    ReplyDelete

Thanks for commenting!
Kiitos kommentistasi!