Viherpeukalo? // Nurturing plants







Viherkasvit. Ennen niitä oli meillä puhtaasti nolla, ja nyt määrä on jo kymmenessä.
Siksi, että syksyn harmaus on vuosi vuodelta vaikeampi ottaa vastaan.
Kuvittelen, että viherkasvit auttaisivat asiaan. Toisivat elämää ja raikkautta.
Tavanomaisesti yhdyn kuoroon, joka sanoo, ettei minulla ole viherpeukaloa.
Mutta ehkä kyse onkin enemmän tahdon asiasta ja kärsivällisyydestä,
kuin jostain harvoille suodusta maagisesta taidosta. 

Ainakin yritän. Kastelen maltillisesti, enkä unohda.
Ei kai se sen vaikeampaa voi olla..?


Netissä saa tarvittaessa runsaasti "vertaistukea". Kansainvälinen
Urban Jungle Bloggers Facebookissa, klik, ja Instagram
tarjoavat paljon inspiraatiota ja vinkkejä.


::


Before I had no plants in my home. I just couldn't get them to survive.
Now I am trying again, with more patience and a stronger will to keep
my greens thriving. I can't be that hard, can it..?

8 comments:

  1. Minulle tulee viherkasveista hyvä fiilis täällä kotona, vähän kuin olisivat helppohoitoisia lemmikkejä. On se jotenkin kodikkaampaa, kun on elollisia ympärillä, vaikka sitten kasveha. Mulla muuten myös samanlaisia marmori kynttilänjalkoja, kivat ovat sielläkin :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niin minustakin alkaa tuntua, että on paljon kotoisampi olo, kun on viherkasveja :). Ennen tykkäsin, että ne on jotenkin "liikaa", mutta taidan tottua tähän uuteen tyyliin..kasveihin syntyy selvästi joku suhde, kun niitä hoivailee. Nuo marmorikynttilanjalat on mieluisat, edullinen kirpparilöytö

      Delete
  2. Minä hankin syyskuussa useita uusia viherkasveja. Sain paljon pistokkaita ja jopa kokonaisia kasveja lähialueiden hyväsydämisiltä ihmisiltä erään Facebookin ilmaistavaran antamiseen tarkoitetun sivuston kautta. Tuovat paljon väriä, eloa ja tunnelmaa ankeaan opiskelija-asuntoon. Kasveja hoitaessaan tulee tosiaan sellainen olo kuin lemmikkiä tai lasta hoitaisi. Mukavaa puuhaa ja kun jokin kasveista näyttää kasvullaan ja kukoistuksellaan voivansa hyvin, tulee lämmin olo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuulostaa kivalta, ja mukavaa että sait opiskelukämppään kasveilla eloa :). Olen huomannut samaa, että kasveista tulee lämmin ja kodikas olo!

      Delete
  3. Ihania kuvia ja kasveja! Mä aina ostan välillä viherkasveja ja jos ne eivät menesty, ostan uuden. Jotain elävää pitää kodissa olla, kukkia, viherkasveja tms. Just viime viikolla postasin mun vuosia vanhoista rahapuista, ne kestää ja kestää tällaisen poropeukalonkin hoidossa.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minä olen myös aina välillä ostellut kasveja, mutta jostain syystä en ole kiintynyt niihin, vaan ovat tuntuneet jotenkin olevan "tiellä", ja olen sitten antanut ne pois. Nyt vasta olen antanut kasvien rauhassa olla paikoillaan, ja huomaan kiinnostuvani niistä erilailla kuin ennen..onko tullut uusia nuppuja ja lehtiä jne.

      Delete
  4. Minulla taas on mennyt niin päin, että nuorempana minulla oli ihan hirveästi kasveja, ja nyt ne on olleet vähenemään päin. Kokonaan ilman en missään nimessä osaisi olla, mutta ihan sitä teiniaikojen viidakkoakaan en enää kaipaa. Jotain siltä väliltä? Minulle kasvit tuovat kodikkuutta, ja auttavat talven yli kun ulkona ei ole vihreää eikä pääse puutarhaa hoitamaan :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Totta, minäkään en halua viidakkoa, mutta sellainen "siltä väliltä" on hyvä vaihtoehto. Muutenkin haluan, että kasvit sopivat ympäristöönsä ja sulautuvat siihen/ korostavat sitä, eli sellainen epämääräinen "läiskitään kasveja sinne tänne" ei inspiroi.

      Delete

Thanks for commenting!
Kiitos kommentistasi!